Dragi prieteni,
dragi turisti,
doresc sa va povestesc azi din experientele mele cu avionele si sa tragem impreuna o concluzie la intrebarea "Low-cost" sau "cursa de linie?"
Inca de la inceput vreau sa spun clar ca nu denigrez niciun fel de cursa aeriana sau de companie. Pentru mine toate sunt la fel de bune. Daca stau sa fac o statistica a zborurilor din ultimii ani, cred ca per total am iesit mai satisfacut sau multumit din cursele de "low-cost".
Am avut zbor Bucuresti - Iasi cu Tarom foarte prost. Nu am putut ateriza in Iasi, m-am intors in Bucuresti, am repetat zborul si in final am ajuns in Iasi. Am avut de asemenea zbor Vienna - Hannover cu AirBerlin care ne-a lasat la 22:00 pe un aeroport secundar Paderborn la 150 km de Hannover, fara sa ofere cazare sau transport (dupa multiple reclamatii mi-am recuperat banii de cazare si drum). Am avut zbor Roma - Hannover cu Germanwings cu intarziere de peste 2 ore.
Am avut in acelasi timp, zboruri multiple cu WizzAir, Ryanair, BlueAir, Vueling care au fost foarte bune.
Nu stiu daca exista o reteta perfecta. Clar, uneori conditiile meteo pot cauza probleme. Alteori, modul de organizare al companiei poate duce la intarzieri. Alteori, aeroportul poate avea probleme. Este greu sa spun daca e foarte importanta compania aeriana. Ce poate face Lufthansa daca din cauza conditiilor meteo nu poate ateriza in Frankfurt?
De aceea, vreau sa fac comparatia intre companii cat mai obiectiv (sper eu!).
Prin ce difera "companiile de linie" fata de cele "low-cost" ?
De fapt? Prin ceea ce ofera la bord. In rest, din punct de vedere aeronautic, prin nimic.
Exista un singur regulament international privind registatia zborurilor. Toate companiile sunt obligate sa-l respecte, indiferent daca vorbim de Wizzair sau de Lufthansa. Toate avioanele au revizii la timp. Pilotii respecta aceleasi proceduri standard. ABSOLUT tot este la fel. Ba, chiar mai mult, veti gasi avioane mai noi la companiile low-cost decat pe cursele de linie. Recent citeam in WizzAir Magazine ca si-au mai achizitionat inca cateva zeci de avioane Airbus de ultima generatie. Nu stiu sau nu am citit sa fi achizitionat si Tarom la fel.
Si totusi? Prin ce se face diferenta? De ce platim 100 EUR la Tarom si 20 EUR la BlueAir pe aceeasi cursa?
Sunt cativa factori ce fac diferenta: BAGAJUL, MENIUL, CHECK-IN, LOCUL si cam atat.
BAGAJUL
Majoritatea companiilor de linie va ofera bagaj inclus de mana si de cala. Bagajul de cala poate fi de 23 Kg la 30. Bagajul de mana poate fi intre 8 si 10 Kg. Si inca o geanta de mana.
Insa, exista curse la companiile de linie ce restrictioneaza bagajul. De exemplu KLM are pe cursele scurte (de pana in 60 min) o varianta de pret fara bagaj de cala. Sunt acele curse numite CityHopper! E putin mai ieftin dar nu aveti bagaj
Cursele low-cost, includ in pretul cel mai mic bagajul de mana. Acest bagaj de mana este oarecum standardizat la 55x40x20cm. Insa, nu toate! Wizzair este printre singurele companii low-cost care nu accepta acest tip de bagaj inclus. In rest, Ryanair, BlueAir, Vueling accepta acest bagaj. Rrecomand sa verificati in functie de zborul pe care doriti sa il faceti.
Va adresez o intrebare acum. Pentru un zbor de weekend, avem nevoie de bagaj de cala? Avem nevoie de mai mult de 10 Kg de haine daca mergem un weekend in Barcelona? Eu zic ca nu.
Mai e insa o problema cu bagajul de mana. Nu puteti lua lichide in el. Adica puteti dar, doar maxim 1L si doar in recipiente de maxim 100 ml fiecare. Insa nici aceasta nu este o problema majora. Gasiti acum recipiente mici in market: pasta de dinti, spuma de ras, after shave, parfum (mostre), anti-perspirant, sampon, etc.
Si daca mergem cu low-cost si dorim sa stam o saptamana, putem cumpara bagajul de cala. Preturile variaza intre 5 si 10 EUR/segment/bagaj.
Un articol mai elaborat despre bagaj voi scrie in curand. Voi detalia cum sa va luat un bagaj "corect" raportat la sejurul planificat.
MENIUL
Aici chiar ca am o problema majora. Chiar am nevoie de masa la un zbor de 2-3 ore???
Eu zic ca nu.
In primul rand, companiile aeriene low-cost opereaza curse scurte si medii (preponderent medii). O cursa dureaza 2-3 ore. Pot sa mananc ceva inainte sa urc in avion sau cand cobor.
In avion, preturile sunt de 2-3 ori mai mari..
Dar, nu uitati ca exista de mancare la bord! N-o sa muriti de foame!
CHECK-IN
Companile low-cost pot face o reducere de costuri daca se face check-in online. Adica, de acasa din fata calculatorului. Puteti sa va luati biletele pe calculator sau chiar pe telefon (multe companii au aplicatie pentru smartphone).
Evident ca, daca aveti bagaj de cala, trebuie sa mergeti la "counter-ul" de check-in sa il lasati acolo.
Companiile "de linie" va oferta check-in inclus in pret. Deci, nu trebuie sa va stresati voi inainte. Mergeti in aeroport, la "counter-ul" afisat si va luati biletele.
Eu prefer varianta de check-in online. Chiar daca se intampla sa calatoresc cu companie de linie, prefer sa imi iau biletele dinainte pentru ca astfel imi rezerv locurile dorite si evit sa stau la cozi.
LOCUL
E clar ca la comapaniile de linie va puteti alege locul (in limita disponibila).
La low-cost e putin diferit.
In ultima vreme si companiile low-cost ofera locuri. Din cate stiu eu, RyanAir, Blueair, Vueling oferta aceaste locuri. Chiar si WizzAir le ofera acum. Insa, daca doriti anumite locuri, trebuie sa platiti. E o suma modica de 3-5 EUR de loc. Dar conteaza.
Sa tragem o concluzie!
Eu prefer cel mai ieftin zbor care se potriveste cu necesitatile mele.
Daca ma duc un weekend in Praga, voi alege o varianta ieftina dar care sa imi includa ceea ce am eu nevoie (indiferent daca e vorba de low-cost sau cursa de linie).
Voi? Ce alegeti?
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu